יום חמישי, 21 בנובמבר 2013

כלבים שמפחדים מזרים

פחד מזרים הוא נפוץ בקרב כלבים. התנהגות זו היא תוצאה של רגישויות אצל גזעים מסוימים, רגישויות אינדיבידואליות, התנהלות לא נכונה או חוסר חשיפה לחברה ברגעים התפתחותיים קריטיים כגור. 

לעיתים קרובות זהו שילוב של כמה מכל הגורמים הנ"ל. זה בחלקו הגנטי, וחלקו בלימוד מוקדם או שילוב של שניהם.
כאשר הכלב גודל הוא נהפך לזהיר מפני סיטואציות חדשות. הדבר נראה בדרך כלל בגיל 6 חודשים או בתחילת התבגרות הכלב. למרות שעדיין ניתן לשנות בעיות התנהגותיות בכלב בגיר, ככל שנתערב מוקדם יותר בשיפור התנהגות הכלב כך נצליח יותר.
הכלב יכול להראות בכמה אופנים את זהירותו מפני זרים. בקצה אחד של הספקטרום הוא פשוט יתחמק מהם,  או להיפך, הוא באופן אקטיבי ירחיק אותם ממנו באופן אגרסיבי.
במילים אחרות הכלב יכול להגן על עצמו באופן פסיבי או אקטיבי. בכל מצב, אם הכלב מתנהג באופן פסיבי או אקטיבי, התנהגותו נובעת מאותה הסיבה...פחד.
כלב חברותי, מאולף היטב, מגזע טוב אשר בטוח בעצמו לא ירגיש את הצורך להתנהג אגרסיבי כלפי זרים/אנשים אשר לא מאיימים עליו.
ענישה היא לא הדרך במערך שינוי התנהגותי אצל הכלב. להעניש פיזית כלב אשר חושש (אפילו שהכלב נראה כמסוכן) היא לא הדרך הנכונה. כלבים לומדים ע"י אסוציאציות . אנו לא רוצים שכלב אשר פוחד וחושש יקשר בין ענישה עם משהו שכבר נותן לו תחושה לא נעימה וחרדה ויאשר אצלו את החשש כי אכן " אנשים זרים מביאים עימם סכנות..כאשר הם מגיעים אני נענש"
במקום, התוכנית הטיפולית תוריד את רמת הרגישות של הכלב כלפי אנשים זרים. בעצם, העבודה שלנו היא לשכנע את הכלב שזרים = רק דברים טובים. 
תוכנית תיקון התנהגות
כל אילוף עד כה היה אילוף ע"י גירוי. באופן פשוט יותר- הכלב היה מקבל גמול כאשר הוא ישב ואף לא קיבל גמול כאשר לא השיב לפקודה. מערכת התקשורת עם הכלב שלכם היה על בסיס כן ולא והתנהגות אשר יכולתם לראות.
כעת אנו נתחיל בתהליך, אך לא על ידי תגובת תגמול או ענישה אלא נקווה לשנות את תפיסת הכלב ואת הרגשתו אשר אנו לא יכולים לצפות ישירות. אנו מנסים לשנות את מצבו הרגשי של הכלב. אנו נתחיל עם משהו שהכלב נהנה ממנו כגון אוכל, במיוחד אוכל טוב , צעצועים ומשחקים הם גם אמצעי טוב אך הם פחות נוחים לביצוע.
השתמשו באוכל כגון סטייק, עוף, כבד, גבינה וכו'.  מאכלים שהכלב מאוד ירצה, ולא במאכלים רגילים.
במהלך תוכנית האימון הפעמים היחידות שבהן הכלב יקבל את אחד מהמאכלים האהובים יהיה רק בנוכחות זרים. זרים = סטייק. "אני אוהב סטייק" אנו מקווים לשכנע את הכלב "אני אוהב סטייק= אני אוהב זרים"
כעת, בחנו באיזה מרחק או אילו גירויים מטרידים את הכלב המגיב בפחד. הכלב עלול להיות בסדר כאשר הזרים נוכחים מחוץ לביתו אך כאשר הם נכנסים לטריטוריה שלו הוא עלול לפחד מכל גבר,אישה או ילד מתחת לגיל 5. הכלב יכול לפחד מתנועות פזיזות ומהירות ומזרים הצצים משומקום..." זרים הם בסדר כל עוד הם במרחק כמה מטרים ממני ואם הם מתקרבים אני מפחד". השקיפו רבות על צורת התגובה של הכלב וכתבו במה אתם מבחינים. הפכו למומחים באשר לדבר המטריד את הכלב או בשילוב של דברים מטרידים אשר הופך את הכלב לעצבני ואגרסיבי.
בכלליות, אלו הדברים אשר עלולים להטריד את כלביכם ולגרום לו להגיב:
גברים הם בדרך כלל מאיימים יותר מאשר נשים. התנועות שלהם יותר ישירים, קשר העין שלהם ישיר יותר, הם קולניים יותר מאשר נשים. הם גדולים יותר ולרבים מהם יש שיער פנים וכו'.
ילדים קטנים הם מגרים באיזשהו מובן. יש להם קול גבוה ולעיתים צפצפני, הם זזים במהירות ובאופן משונה. הם זורקים דברים ורוכבים על דברים מפחידים. הם לעיתים קשורים לסקייטבורד, רולרבליידס, מחזיקים בצעצוע קולני וכו'. הם אוחזים בכלבים ומחבקים אותם. כל ילד צריך ללמוד כי אסור לחבק כלב, במיוחד כלב זר. רוב הכלבים לא אוהבים חיבוקים.
קשר עין ישיר יכול לערער את הכלב. התכופפות מעל הכלב או מתיחה מעל צווארו,ראשו או כתפו גם יכול לעורר תגובה. הליכה מהירה בקו ישיר לכיוון הכלב, במיוחד באופן מהיר ביותר או איטי ביותר. נפילה או תזוזות זרועות או רגליים או שינוי בתנועה יכול לעורר את הכלב.
ברגע שתאבחנו את הדברים המטרידים את הכלב תוכלו לעבוד בטווח הבטוח על הכלב. מטרתכם היא לנוע באופן איטי מאוד עד שאתם מבחינים כי הכלב לא מראה פחד או אגרסיה.
אתם רוצים שהכלב יהיה מודע לזרים אך לא להיות מוטרד מן העניין ברגע זה. ברגע שהכלב מודע לאיש זר אתם תתחילו להאכילו מאכלים טעימים במיוחד אחד אחרי השני באותה מהירות שבו הוא מסוגל לאכול אותם. ולאחר מכן, כאשר הכלב עדיין במצב רגוע ולפני שהוא מקבל את ההזדמנות לפעול באופן אגרסיבי כלפיך או כלפי איש הזר:
1.אמרו לאיש הזר לעזוב.
2. ביחד עם הכלב עזבו את האיזור שבו עמד האיש.
חשוב ביותר שלא משנה כיצד הכלב שלכם פועל, אתם תמשיכו להאכילו. זכרו- אנו לא מעניקים לו תגמול על התנהגותו הנכונה או לא נכונה, אנו עובדים בכדי לשנות את מצבו הרגשי כלפי המצב. עם כלביכם לא יאכל, אתם קרובים מדי או עובדים עימו בצורה מהירה מדי כדי להתקדם בתהליך- אל תעשו זאת. אם הכלב לא רגוע מדי כדי לאכול, אתם עובדים בקצב מהיר מדי.
במשך כמה שבועות עבדו עם הכלב במצב שבו הוא פועל בנוחות. לדוגמא, אם הכלב רגוע כאשר האיש במרחק 7 מטרים ממנו אתם תעבדו בצורה הבאה: 7  מטר מהאיש, 8 מטר מהאיש, 5 מטר מהאיש. ככל שאתם רואים כי המצב משתפר והכלב לא מראה סימני חרדה אתם עובדים בצורה נכונה. הכלב הוא המחליט על קצב התרגיל.
כעת, הורידו את המרחק באופן הדרגתי, אולי אתם עובדים באופן ממוצע באיזור ה 5 מטר מהאיש בצורה מוצלחת. כעת עברו ל4 מטר.
לאחר שהכלב מגיב בצורה נכונה כלפי זרים, הזרים יוכלו ליצור קשר עם הכלב. אך לא על ידי מגע!
לדוגמא- האיש מתקרב בטווח 6  מטר וזורק חתיכת סטייק לפני הכלב ועוזב, או האיש מתקרב לאט לאט,  מתכופף ויושב וזורק כמה חתיכות עוף על הרצפה ליד הכלב. הוא לא מדבר ולא מסתכל על הכלב.
אם אתם עובדים בקצב אשר טוב עבור הכלב הוא יתחיל להיראות נינוח יותר ויצפה, במובן הטוב לביאתו של האיש הזר. כעת תוכלו להתקדם לשלב הבא..
האיש יישב (אך לא ידבר או יסתכל על הכלב) ויאפשר לכלב להתקרב אליו אם ירצה, ברגע זה הוא ייתן לו חתיכת אוכל.
האיש אף פעם לא יושיט אל עבר הכלב. בסופו של דבר הוא יוכל להחזיק בחלק התחתון של צוואר הכלב ויראה אם הכלב רוצה בקשר פיזי זה.
כעת,עברו אל המקום שבו הכלב יקבל תגמול מידו של האיש הזר. רק אז האיש יוכל לדבר אל הכלב בלחש או יוכל יצור קשר עין מהיר עם הכלב וכו'.
אולי כעת האיש יוכל להיות הראשון להאכיל את הכלב (מאכל גדול שהכלב יוכל לנגוס ממנו או ללקק ממנו) ובאותו זמן ללטף את החזה של הכלב או צד הכלב, הימנעו מליטוף ראש הכלב או איזור הכתפיים.
אבחנו כי הכלב מפחד מכמה דברים. למשל,  הכלב יכול לקחת את גמולו מן הזר אך ברגע שהזר מדבר או עומד הכלב יגיב אחרת..המראות ייראו אחרת עבור הכלב, מראה מסוכן, אתם תצטרכו להבחין מתי הכלב מרגיש בסיטואציה חדשה הגורמת לו להגיב.
אז, האם הכלב יכול לגשת אל עבר האיש העומד, האם האיש יכול להתכופף מעליו,  האם הוא יכול לנענע את זרועו או מחזיק בשקית ניילון?
שוב, כל פעם שתוסיפו אלמנט זר תצפו כי העניין יקשה על הכלב. יכול להיות כי הכלב ירשה לאיש הזר ללטף אותו אבל לא כאשר הוא מחזיק בשקית ניילון מלאה במוצרים. לכן האיש הזר יחזור אחורה לשלב של זריקת האוכל כאשר הוא מחזיק בשקית הניילון וימשיך בהתקדמות הדרגתית.
תהליך איטי ויציב הוא שם המשחק. אני יודע שזה מאוד מפתה שכאשר אנו מצליחים מעט בשלב מסויים פשוט לדלג על שאר השלבים ולהתקדם באופן מהיר יותר, אך זה לא מומלץ. הקפידו להישאר במצב שבו הכלב ממשיך להצליח. רק כאשר הכלב נראה  נינוח ומצליח תוכלו להתקדם לשלב הבא. אם באיזשהו שלב הכלב נראה עצבני ומתוח פשוט קחו הפסקה מהאילוף לזמן מה.

לטיפים נוספים עבור אילוף כלבים, עבור לאתר שלנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה